De geschiedenis van het ss Rotterdam

Geschiedenis

Het schip in haar glorietijden en daarna

Het legendarische voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, 228 meter lang, 28 meter breed, 61 meter hoog, rijk aan historie en vermaard om zijn cultuurhistorische waarde, het ss Rotterdam. Op de website van Stichting Vrienden van het Stoomschip leest u alles over de geschiedenis. Hieronder een overzicht.

1956 – 1959

Spannende tijden, spannende meubels

De oversteek van de Atlantische Oceaan naar Amerika betekent voor veel mensen een reis naar ”de nieuwe wereld”. Varen over de Atlantische Oceaan is echter niet altijd een pretje. De zee is ruw en het klimaat onvoorspelbaar. De HAL stelt daarom specifieke eisen aan het ontwerp van haar nieuwste schip. Een sierlijk gevormde romp en een scherpe, hoge boeg moeten de zeewaardigheid en snelheid nog verder verbeteren ten opzichte van haar voorgangsters. De machine-installatie komt op een andere plek en het schip krijgt twee moderne rookkanalen die naast elkaar staan. Waar op andere schepen traditiegetrouw een schoorsteen staat komt nu een groot dekhuis. Hierdoor ontstaat het markante, gestroomlijnde profiel van het ss Rotterdam. Het ontwerp lijkt misschien controversieel voor die tijd, maar op latere schepen wordt deze indeling veelvuldig gekopieerd. De HAL hecht minstens zo veel waarde aan het interieur. De rederij trekt hiervoor bekende architecten en kunstenaars aan. De befaamde interieurontwerper Van Tienhoven wordt bijvoorbeeld verantwoordelijk voor belangrijke delen van de scheepsinrichting die luxe én functioneel moet zijn. Hij schetst voor die tijd spannende meubels en maakt gebruik van moderne materialen als kunststof, ceramiek en aluminium. Samen met bekende Nederlandse kunstenaars creëert hij een samenhangend geheel waarin kunstnijverheid een grote rol speelt.

13 september 1958

Koninklijke doop

Met een zilveren bijl hakt Koningin Juliana de draad waaraan een champagnefles bungelt door en spreekt de historische woorden: ”Ik geef u de naam Rotterdam en wens u behouden vaart.” De tienduizenden toeschouwers die langs beide zijden van de Nieuwe Maas staan om het half afgebouwde schip te bewonderen, klappen en juichen.

3 september 1959

Eerste reis

Een jaar later, op 3 september 1959, is de bouw voltooid en kan het gracieuze schip beginnen aan haar eerste reis. Sommige mensen moeten wel even wennen aan het opvallende uiterlijk van het schip. Zij vinden de twee slanke rookkanalen, in plaats van de traditionele rokende schoorsteen in het midden, aanvankelijk een beetje té modern. Met haar 38.645 bruto registerton behoort het ss Rotterdam als vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn en van de Nederlandse koopvaardij, tot de top tien van grote passagiersschepen.

Bestemming: New York. Die dag staat de kade vol zware koffers en enorme vrachtwagens vol fourage. Niet zonder reden: in acht dagen gaan er maar liefst 31.000 eieren, 4.000 kroppen sla, 2.000 kilo roomboter en 10.000 kilo rundvlees doorheen. Vol verwachting stappen de twaalfhonderd passagiers en speciale genodigden aan boord. Aan wal wijzen de achterblijvers naar de steeds kleiner wordende gestalte op één van de dekken. Kroonprinses Beatrix vaart mee! Eenmaal aangekomen in New York varen water spuitende sleepboten het schip tegemoet, een feestelijk onthaal!

1959 – 1971

Cruisen in Weelde

In deze relatief rustige periode maakt het ss Rotterdam niet alleen transatlantische overtochten, maar ook cruises. De bemanning is er inmiddels al aan gewend dat in alle havens een grote schare bewonderaars het schip staat op te wachten. Niet zo gek, met haar 228 meter lengte maakt het ss Rotterdam een enorme indruk.

1971

Altijd eersteklas

Vliegen is een relatief goedkope en veel snellere manier om de oceaan over te steken. Dit betekent het einde van de lijnvaarten naar New York. Ook het ss Rotterdam maakt haar laatste overtocht. Met weemoed gaan de passagiers in New York aan wal. Nog één keer kijken ze om, zullen ze het zo tot de verbeelding sprekende schip ooit terugzien? Het antwoord is ja! Want het ss Rotterdam blijft als cruiseschip in de vaart. Dit is te danken aan de toenmalige HAL-directeur De Monchy. Met zijn vooruitziende blik laat hij al tijdens de bouw een monumentaal trappenhuis plaatsen met verschuifbare panelen. Tijdens de transatlantische overtochten verdeelden de panelen de dekken in twee klassen. Hierdoor reisden de eersteklas en de toeristenklas passagiers gescheiden van elkaar. Het vindingrijke aan de panelen is dat ze ook open kunnen zodat er maar één klasse overblijft. Het ss Rotterdam verandert daardoor snel in een cruiseschip zonder scheiding van klassen. Na een aantal kleinere bouwkundige aanpassingen is het ss Rotterdam klaar voor haar vervolgcarrière: vijfsterren cruises naar verre, exotische oorden. Even geliefd als altijd.

Begin jaren ’90

Het ss Rotterdam als maritiem icoon

De internationale eisen voor cruiseschepen zijn inmiddels aangescherpt. Ook het ss Rotterdam voldoet niet langer aan alle veiligheidseisen. De HAL, sinds 1988 in handen van de Amerikaanse Carnival Cruise Line, vindt een renovatie te duur worden. De rederij gaat liever verder met veel modernere cruiseschepen, maar zonder de nostalgische sfeer en glamour van een schip als het ss Rotterdam. Het schip is inmiddels een icoon in de scheepswereld.

1997

‘Rotterdam’ heet voortaan ‘Rembrandt’

In 1997 accepteert de HAL een bod van Premier Cruises. Deze rederij exploiteert oudere cruiseschepen en hecht juist waarde aan authenticiteit. De nieuwe eigenaar vernoemt het schip naar een van onze grootste schilders, Rembrandt. Na een dokbeurt en een aantal aanpassingen voert het ss Rembrandt korte cruises uit in onder andere Europa. In oktober 1998 brengt het schip zelfs nog een bezoek aan Rotterdam. Ook nu lopen duizenden mensen uit om het schip te zien.

2000

Stormy weather

De economie loopt terug. Premier Cruises gaat failliet. De Rembrandt mag, hoe geliefd ze ook is, niet meer uitvaren en wordt voor onbepaalde tijd in de haven van Freeport op de Bahama’s aan de ketting gelegd. En dan is het een tijdje stil…

2005

Gered!

Die onzekere periode duurt tot 2005. Veel te lang, vinden de oprichters van de Stichting behoud stoomschip Rotterdam (opgericht in 2001). De stichting probeert met man en macht om het schip met zoveel historische en culturele waarde weer terug te halen naar de stad waar ze thuishoort, Rotterdam. De lobby heeft succes. In 2004 wordt het schip overgebracht van de Bahama’s naar Gibraltar. De gemeente Rotterdam ziet kansen voor de stad en besluit het populaire schip een definitieve ligplaats te geven aan de Maashaven, op de kop van Katendrecht. De HAL vindt het goed dat het ss Rotterdam haar oude naam weer terugkrijgt. Eén van de grotere woningbouwcorporaties van Nederland zorgt ervoor dat oude stoomschip een nieuwe commerciële, recreatieve en een sociaal maatschappelijke leer- en werkfunctie krijgt. Het ss Rotterdam is gered!

2005 – 2008

Groots en meeslepend

Voor de verschillende fasen van renovatie, onderneemt het schip nog éénmaal een reis. Na jaren van stilliggen kan het ss Rotterdam zelf niet meer varen. Daarom wordt het schip met sleepboten vervoerd van Gibraltar naar Cadiz en vervolgens naar Gdansk en Wilhelmshaven. Onderweg krijgt het ss Rotterdam stukje bij beetje haar oude gedaante terug. Een grijze romp, die wordt voorzien van de kenmerkende goudgele bies en de oorspronkelijke naam verschijnt weer op de voor- en achtersteven. Het fantastische interieur, de kunstwerken, de salons en de meubels… alles wordt zoveel mogelijk teruggebracht in de oude staat en oude glorie. Een aantal wandkleden wordt zelfs helemaal opnieuw geweven. Ook de enorme wandschildering in de Grand Ballroom wordt gerestaureerd. Een gigantische klus. Tegelijkertijd stoomt een team van ontwerpers het schip klaar voor de moderne tijd met sfeervolle restaurants, grotere en modern geoutilleerde hotelkamers, een parkeerterrein en entreegebouwen bij het 3e Katendrechtsehoofd… Alles wordt in gereedheid gebracht voor een terugkeer met allure.

4 augustus 2008

Gisteren wordt vandaag, vandaag wordt morgen

Eindelijk is het zover. Na bijna vijftig jaar vaart het ss Rotterdam groots en meeslepend de haven binnen, La Grande Dame is terug! Vanaf Hoek van Holland zien de kades zwart van de mensen om deze laatste tocht live mee te maken. Zelfs de altijd zo nuchtere Rotterdammers houden het hierbij niet droog. Eindelijk zijn alle omzwervingen ten einde en krijgt het ss Rotterdam één van de mooiste plekken die ze zich maar kan dromen, in Rotterdam op Katendrecht! Gisteren wordt vandaag en vandaag wordt morgen. Op 15 februari 2010 gaat het ss Rotterdam open voor het publiek en is inmiddels een van de populairste plekken van de stad!

12 juni 2013

WestCord Hotels trotse eigenaar

Op 12 juni 2013 is het ss Rotterdam officieel overgedragen aan WestCord Hotels, een Nederlands familiebedrijf met 14 mooie hotels in Amsterdam, Rotterdam, Delft, Leeuwarden, Garderen, Raalte en op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland. Met veel trots heeft WestCord Hotels het ss Rotterdam als nieuwe 14e parel toegevoegd aan de WestCord-keten.

ss Rotterdam en Hotel New York herenigd!

Sinds de overname van het ss Rotterdam door WestCord Hotels zijn de twee Rotterdamse iconen na járen weer samen: het ss Rotterdam – voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn (HAL) – en Hotel New York – voormalig hoofdkantoor van de HAL. Beide hotels bevinden zich op loopafstand van elkaar en waren ooit onderdeel van de rijke en 140 jaar lange geschiedenis van de Holland-Amerika Lijn!

December 2013

De nieuwe Captains Lounge

De voormalige New York shop is omgetoverd tot de Captains Lounge! De vaste interieurpartner van WestCord Hotels, ESTIDA, heeft voor het schip de spectaculaire bar ontworpen en gerealiseerd. Gasten zijn vanaf nu welkom om te genieten van een hapje of drankje in de Captains Lounge.

24 november 2014

Aanmeren direct aan het schip!

Het nieuwe ponton is geopend! Vanaf november 2014 kunnen boten aanmeren aan het ponton en kunnen gasten via het B-deck gelijk het schip betreden. Ook de Watertaxi Rotterdam meert bij het nieuwe ponton aan. Bezoekers van het ss Rotterdam hoeven nu niet meer naar het ponton aan de achterzijde van het schip.

1 januari 2015 

Één schip, één organisatie

Vanaf 1 januari 2015 heeft WestCord Hotels de afdeling Meetings & Events overgenomen. Naast het hotel en de restaurants behoort ook deze tak van het ss Rotterdam tot de hotelketen. Doordat alle facetten van het schip nu onder één organisatie vallen, kunnen alle onderdelen van uw programma optimaal op elkaar afgestemd worden.

December 2016

Green Key Gold

In december 2016 heeft het ss Rotterdam het Gouden Green Key certificaat behaald. WestCord Hotels zet zich proactief in om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving verlangt. Op dit moment hebben 12 WestCord Hotels het Green Key certificaat behaald, waaronder dus ook het ss Rotterdam.

1 maart 2017

Lido wordt Lido Grill! 

Vanaf 1 maart is het Lido een grillrestaurant geworden waar de gerechten bereidt worden op de nieuwe KOPA houtskooloven. Chef-kok Raymon Rademaker heeft een nieuwe menukaart samengesteld met een uitgebreide keuze aan heerlijke grillgerechten, waarbij een nieuwe selectie van speciaalbieren hoort voor verrassende smaakcombinaties.

10 april 2017

Start van de waterbus

Naast de watertaxi, heeft het ss Rotterdam sinds 10 april 2017 ook een goede verbinding met de waterbus. Deze waterbus komt aan bij het ponton naast het schip en hiermee is het mogelijk om verdere afstanden te varen, naar Kinderdijk bijvoorbeeld!

Reserveer een kamer op het ss Rotterdam

,