ss Rotterdam terug naar zee

Tewaterlating in Madurodam!

Geplaatst op 28 februari 2018

Het ss Rotterdam is sinds 1965 al te bewonderen in het Haagse Themapark Madurodam. Deze maand is de maquette van het ss Rotterdam opnieuw te water gelaten na een periode van restauratie. Na drie maanden hard werken is het schip op bijzondere wijze teruggeplaatst op haar vaste plek: in het kielzog van de Holland-Amerika Lijn, te midden van de Rotterdamse haven in Madurodam.

 

De terugplaatsing was een symbolische aangelegenheid want dit jaar viert het ss Rotterdam haar 60-jarig jubileum. 2018 is namelijk het jaar waarin het ss Rotterdam zelf op 13 september a.s. precies 60 jaar geleden te water is gelaten bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij op Heijplaat. Met de tewaterlating van deze bijzondere maquette start het jubileumjaar van het ss Rotterdam in Madurodam.

 

Varend pronkstuk in Madurodam

De maquette van het ss Rotterdam is met haar 1,15 meter breed, 2 meter hoog en maar liefst 9,13 meter lang één van de pronkstukken uit de geschiedenis van Madurodam te noemen. Het themapark laat al 65 jaar zien waar een klein land groot in is en het ss Rotterdam is zo’n verhaal uit de geschiedenis van Nederland dat een plek verdient in het Haagse park. Het is het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. Niet voor niets is het ss Rotterdam nog altijd het voormalig vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn. Het schip wordt bovendien gezien als ‘het schip van morgen…reeds vandaag’.

 

Het schip, geheel vervaardigd uit aluminium, siert al sinds 1965 de binnenwateren van het Haagse themapark. In de jaren ‘60 is het ss Rotterdam tot op de millimeter nauwkeurig en vanaf de originele bouwtekening nagemaakt, alleen dan in schaal 1:25. Uniek aan het schaalmodel is dat het schip in Madurodam nog altijd “varend” is, net als de grote zus in Rotterdam dat ook altijd is geweest.

 

Knap staaltje vakmanschap

Ondanks de 53 levensjaren verkeerde het schip in de basis nog altijd in prima conditie, mede dankzij de twee onderhoudsbeurten die het ss Rotterdam ook al eerder onderging. Om het vlaggenschip in optima forma te houden, krijgt het iedere vijftien tot twintig jaar een onderhoudsbeurt. Omdat het schip zo’n 725 kilogram weegt, was ook nu vooral het vervoer vanuit de haven van Madurodam naar het atelier en terug een grote uitdaging.

 

In drie maanden tijd hebben de medewerkers uit het atelier van Madurodam ervoor gezorgd dat het ss Rotterdam ook de komende jaren weer kan stralen. Zo is het schip voorzien van een volledig nieuwe laklaag. Vooral het schuren en plamuren was een tijdrovende klus, omdat medewerkers hiervoor in de romp van het schip moesten kruipen. Naast een nieuwe lak- en vernislaag zijn er ook nieuwe ramen geplaatst en kunnen de opvarenden inmiddels genieten van een gloednieuw zwembad.